neljapäev, 1. oktoober 2015

Pussipäätuste nimedest ja tõest ja õigusest

Et kõik puhtsüdamlikult ülesse tunnistada nigu oli, pian alustama sellest, et Rõivase Taavi kutsus mu ühel kaunil päival välla ja teatas, et akaku ma tegelema prubleemiga, mis Eesti rahvast rängaste kurnab ja rõhub. Jessas, mõtlesi' ma, nüid siis suratasse minu kraesse kõik need korruptsiuunid ja vähene tittede arv ja rahva pagemine meie targa ja iilgava valitsemise käest Soomemaale. A' siis tuli välla, et kõikse põletavam prubleem on oopistükkis pussipäätuste nimedes. Et rahvas loeb, kuda pussipäätuste siltidel on nimed omastavas käändes ehk sisaldavad lühendeid, langeb siipeale valukrampides maha ja raputab jõuetus vihas taiva poole rusikaid. Ma küll tähendasi', et mul põle see kirjatehnika nii käppas ku mõnel teisel, a' Taavi lohutas, et põle ullu, ma saada' sul' pisut abiväge. Mis teha, jumal taivas, pääministr riigilaivas, nigu öeldasse, ku ütleb, et üppa, siis tuleb üpata.

Nu ja täna siis oligi see "abivägi" mul kabinetti ukse taga. Oma paarkümmend Bossi Uugu ehk Armani pintsakutesse riietatud poisiohtu, a' see-eest kindla parteilise silmvaatega asjapulka. Tutvustasid end järgemüüda, et pussipäätuste nimede strateegilise planeerimise pääspetsialist ja pussipäätuste ümmernimetamise kesksete arenguperse...pektiivide analüütik ja kes nad sial kõik olidki. Esialgeline ametlik ja kammitsetud õhkkund sulas kiireste üles, ku ma lauasahtlist sinna mustadeks päivadeks peidetud Laua Viina lagedale tõin, et hei-hoo, hei-hoo, käib tüü ja vile koos. Piab märkima, et tüü saigi kohe suure oo sisse, ehkki ühest putlist mudugi ei jätkund ja ma saatsi' pussipäätuste pääkomitee ülemnõuniku ku kõikse nadima aukraadiga tegelinski paar korda puhvtisse uue järele. Nu va'est ruhkem ku paar korda, igatahes Ligi Jürgen märkis järgmine päev, et parketi ja vaipade kulumine mu kabinetti ja puhveti va'elisel trajektuuril olnud palja silmaga selgeste näha. Ja lossi valvand polisseinik nimetas, et oli leidnud mu pussipäätuste nimede ülemkomissariaadi asedirekturi rippumas sissepääsu tõkkepuu külles ja jorisemas selle tõusmise ja langemise taktis, et Talse üles, Talse alla. Miskid Jaapani turistid pildistasid viil teist agaralt ja kiid seletas, et Eestimaa ainumas kutseline tsirkus asub siinsamas Toompea lossis ja on rõõm, et saja ja ühe klouni kõrvale on viimas' ommeti ka üits agrobaat palgatud. A' nüid kõigest järgemüüda.

Ma juhatasi' koosoleku sisse, et kallid kaasvõitlejad, meie ees seisab ajaluuline ülesanne ja va'el on ühele mehele, tähendab mulle, määratud saatuse ehk pääministeri poolt juhatada rahvas süngetest varjuorgudest ereda päikesepaiste kätte. Ja et pussipäätuste ümmernimetamisega kaasnevad ammendamatud võimalused Eestimaa rahva puliitiliseks arimiseks ehk kasvatamiseks, et need tuurakad lõpuks ommeti aru saaks, ku kultsete ja arukate riigijuhtidega neid õnnistatud on. Ja et selleks tuleb meil nüid ennast ületada ja pussipäätuste kõrval ka mõningad uulitsad ümmer nimetada. Küll ma omme meile ületüü eest preemiad korraldan. Kahjuks ei saa ma tüüprutsessi siinkohal lugejale üksikasjades kirjeldada, sest eriti selle lõpuosa jäi mulle kudagi äguseks, ehkki üldmulje oli meeldiv, mille põhjust tuleb ilmselgeste otsida rängast vaevanägemisest oma riigi ja rahva üvanguks, mida avalikkus ja eriti mõningad nõnnanimetatud "ajakirjanikud" paraku innata ei mõista. Igastahes avastasi' ma ommikul tüülaua taga ärgates oma ammaste vahelt muu sodi kõrvalt kooliatlasest väljarebitud Tallinna kaarti ja sellele olid kõik uued uulitsa- ja pussipäätuste nimed kenasti kirja saand.

Tõsi, mõnes kuhas olime me pisut liiale läind ja need pian ma vist maha tõmmama. Näituseks Korruptsiuuni (end Vabaduse) puiestee ja Tallinna Sadama (end Valdeku) tänava ristumise kohal seisid kirjas Kiili ja Kaljuranna pussipäätused. Narva maantee oli ümmernimetatud Kuluüvitiste prospektiks ja sellega ristuvad uulitsad mu kullegide-kaasriigikogujate järgi. Ristmike lähistel asuvad pussipäätused kandsid nimesid nigu Mercedes-Benz GL 500 4MATIC, Dodge Ram 1500 Sport Crew ja nõnna edasi. Nummereid vististi nimedes olla ei tohtind? Kadrioru lossi viiv A. Weizenbergi uulits oli ültse kaheks jagatud, nii et esimene puul kandis Evelini tupiktänava ja teine puul Ieva Kupce Iela nime. Läti keeles ei tohi vist ka üits Eestimaa tänavanimi kõlada? A' selle kõigega tegelen ma iljem, praegast lõhub pea suurest tüütegemisest ulluste otsas ja suus on sihuke maitse, nigu oles' paar päiva ainult neid Torma vallas äste mahamaetud ja siis lennutõusnud sigu söönd.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar